Henry Schein Blog

Interview MOQM

Geschreven door Kim Sliedrecht | 1-sep-2023 7:54:19

Voor het Practice Green project van Henry Schein gingen wij in gesprek met Lieneke Bakker (Tandarts) en Thilo de Fouw (Praktijkmanager) van tandartspraktijk MOQM in Amsterdam over hoe zij de tandartspraktijk zo duurzaam mogelijk willen maken. Graag willen wij via deze weg Lieneke Bakker en Thilo de Fouw bedanken voor dit inspirerende gesprek. 

   

1.  Bent u bekend met het Practice Green project van Henry Schein? Zo ja, hoe heeft u voor het eerst gehoord van Practice Green by Henry Schein? Is dit via Social media geweest, mailing of via u verkoopvertegenwoordiger?
Omdat we zelf altijd op zoek zijn naar groenere opties binnen onze praktijk zijn wij vrij vroeg in aanraking gekomen met het Practice Green project Henry Schein via onze verkoopvertegenwoordiger Mike van der Leij.

2.  Maakt u zelf ook gebruik van de verschillende producten welke Henry Schein aanbiedt? Of zou u hier geïnteresseerd in zijn?
Ja, wij maken binnen onze praktijk ook gebruik van verschillende producten die Henry Schein binnen het Practice Green project aanbiedt, bijvoorbeeld de gerecycled Microbrushes. Dit vinden wij een mooi product omdat gerecycled materiaal gebruikt wordt voor iets wat dagelijks binnen de praktijk voorbij komt. Daarnaast gebruiken wij ook nog de autoclaveerbare afzuigers en de RVS bekers.

3. Wat vind u van het productaanbod van Practice Green? En wat zou u hierin nog aangevuld zien of veranderen?

Het kan nog wat meer. Wij zouden graag nog wat willen zien als patiëntservetten. Omdat je deze dagelijks veel gebruikt en het zou een toevoeging zijn als daar een groenere optie voor komt. Daarnaast zouden wij ook graag een groenere optie zien voor de kleinere afzuigers. Deze zijn nu niet te scheiden omdat er nog metaal in zit.

4. Wordt er in uw opzicht genoeg reuring aan Practice Green gegeven vanuit Henry Schein? U kunt hierbij denken aan uw verkoopvertegenwoordiger of via de Social media kanalen.
Voor ons was groener te werk gaan in de praktijk niet nieuw, omdat wij vanaf de start van onze praktijk al met de vraag bezig zijn; ‘hoe krijgen wij de praktijk duurzaam’. Daarbij is Practice Green voor ons een mooie toevoeging en is het goed om te zien dat er een samenwerking tussen de praktijken en dentale depots ontstaat om samen duurzamer te werk te kunnen gaan. Je kunt het namelijk als praktijk niet alleen en je hebt daarin de steun van anderen nodig. Het is mooi om te zien dat een dentaal depot als Henry Schein zich hiervoor inzet omdat jullie daarin een grote impact kunnen hebben in de tandheelkundige wereld. 

   

5. Op welke verschillende manieren gaat u binnen uw praktijk “groen”? U kunt hierbij denken aan afvalvermindering, energiebesparing, gebruik maken van groene producten, ect. 
Wij verduurzamen op verschillende manier binnen onze praktijk. Voor energiebesparing hebben wij hier slimme radiatorknoppen en proberen daarnaast wij zoveel mogelijk na te denken over wanneer wij de verwarming aanzetten en voor hoelang. Daarnaast maken wij ook gebruik van LED verlichting en halen van alle kleine apparaten de stekkers er aan het einde van de dag uit. Met bijvoorbeeld de sterilisator proberen we er rekening mee te houden dat we hem pas laten draaien op het moment dat die volledig vol is, om zo te voorkomen dat hij niet onnodig meermaals per dag aan het draaien is. 
Voor de afvalstromen binnen onze praktijk werken wij samen met Oscar Circulair. Dit bedrijf haalt ons afval met elektrische auto’s op en brengt het naar een hub waar al het afval vervolgens gescheiden wordt. Zo wordt onze swirl uiteindelijk omgezet in biogas en het plastic weer gebruikt voor nieuw plastic. Daarnaast hebben wij een aparte stroom voor gebruikt papier waar pulp van wordt gemaakt. Het gewone karton en papier wordt ingezet om hoogwaardig papier en karton van te maken. Ook ons restafval nemen zij vaak mee. Natuurlijk blijft het een zoektocht wat hierin beter kan en doet Oscar Circulair er alles aan om hierin te blijven vernieuwen. Zo zijn wij bezig met het recyclen van Aligners, maar helaas blijft dit toch nog lastig omdat de aligners in aanraking zijn geweest met patiënten dus wij hopen daarvoor in de toekomst iets te kunnen vinden zodat wij dit ook circulair kunnen gaan maken. 
Toen wij MOQM begonnen was ons speerpunt het verduurzamen van de zorg. Daar hebben wij eigenlijk drie pijlers aan gehangen: de praktijk, het team en onze patiënten. Ons streven is de tandheelkunde opnieuw uitvinden. Onze slogan is dan ook “the dentist reinvented”. Hierbij is de tandarts een mondcoach, de werkgever een teamcoach en de praktijk een voorbeeld van duurzaamheid. In de praktijk wordt initieel rekening gehouden met reduce, reuse, recycle, ook wat betreft transport. Er is bewust gekozen voor een locatie met het OV nabij en gemakkelijk bereikbaar met de fiets of lopend. Zo hebben wij ook een lean management voor de inkoop en we bestellen één keer in de maand zodat er ook niet wekelijks busjes langkomen om materiaal te leveren. 
Duurzaamheid is ook binnen het team een belangrijk thema, zonder hen lukt het simpelweg niet om dit concept succesvol te laten werken binnen de praktijk. Daarnaast is duurzaamheid binnen het team ook dat je goede contacten hebt en dat iedereen zich goed op zijn gemak voelt binnen zijn functie en het team. Om het contact binnen het team goed te houden, doen wij dagelijks een teambriefing en -debriefing. Daarbij is het hele team actief betrokken bij alle activiteiten en zetten we samen de schouders eronder. Daarin wordt geen onderscheid gemaakt en staan wij ook wel eens de wc te schrobben. 
Wij proberen onze patiënten hierin zoveel mogelijk mee te nemen. Je kunt namelijk wel gewoon een gaatje gaan vullen maar we willen een zo duurzaam mogelijke restauratie en eigenlijk het voorkomen dat er een behandeling gedaan moet worden. Hoe ga je de patiënt begeleiden en zoek je naar de oorzaak? Hierdoor is dit uiteindelijk ook duurzamer omdat er minder in de mond hoeft te gebeuren en er minder materialen worden gebruikt. 
Zo hebben wij eigenlijk ooit de praktijk bedacht en proberen we dit dagelijks nog steeds door te laten klinken. Die duurzaamheid komt in alle aspecten terug. Het kopen van producten met een groen label is een goed begin, dit is natuurlijk zo, maar het is zoveel meer. Verder hebben wij binnen onze praktijk zoveel mogelijk gebruikte meubels, een bewuste keuze. Het is natuurlijk een leuke uitdaging én het is duurzamer. Daarnaast heeft onze praktijk geen klinische uitstraling maar hebben wij geprobeerd een zo gemoedelijk mogelijke sfeer te maken binnen de praktijk zodat de patiënten zich meer op hun gemak voelen. 

6.    Heeft u voor de toekomst nog plannen om uw praktijkvoering nog groener te maken dan deze momenteel al is? Zo ja, wat voor plannen heeft u nog?
Eigenlijk zit dit ook in onze slogan verwerkt: “the dentist reinvented”. Dat is iets wat voor ons een constante herinnering is om daarmee bezig te blijven, het is een continue proces. Ik las laatst bijvoorbeeld over een andere praktijk die heel erg met duurzaamheid bezig is en die had allerlei dingen waarvan wij dachten oh dat hebben wij nog niet eens, zijn wij dan niet goed bezig? Maar natuurlijk zijn wij dat wel. Het is belangrijk om in je achterhoofd te houden dat je ergens moet beginnen en ga aan de slag om steeds wat duurzamer te worden. 
Wij zitten momenteel in een huurpand maar zijn bijvoorbeeld met de verhuurder bezig om in de toekomst te kijken naar een warmtepomp en voor in de toekomst naar zonnepanelen. Het gaat ook samen met innovatie, zo werken wij namelijk zonder afdruk materiaal maar maken wij gebruik van intra orale scanners. Hierdoor verminder je het transport. Zo proberen we aan alle vlakken zo duurzaam mogelijk te werk te gaan maar je bent en blijft natuurlijk afhankelijk van meerdere partijen. Verder proberen we er continu mee aan de slag te blijven.